گزارشی زیبا از روز معلم | بهترین هدیه برای معلمم
  • کد مطالب: ۱۵۳۷۹۲
  • /
  • ۱۲ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۰

گزارشی زیبا از روز معلم | بهترین هدیه برای معلمم

امروز سخن از قدردانی متفاوت دانش‌آموزان از آموزگارشان است، آن هم آموزگاری فقید که معلمی با نام او آمیخته بود.

آن روزها عطر و بوی ماه رمضان بر جانمان نشسته بود و تقارن عید سعید فطر با روز معلم این شادمانی را دوچندان کرد. سخن از قدردانی متفاوت دانش‌آموزان از آموزگارشان است، آن هم آموزگاری فقید که معلمی با نام او آمیخته بود.

شادروان حاج مهدی معلمی، معلم قرآن دبیرستان شهید هاشمی‌نژاد ۴ بود که شهریور دو سال پیش در پی ابتلا به بیماری کرونا درگذشت، اما دانش‌آموزانش با رفتن او، نه‌تن‌ها فراموشش نکردند که یادش را به شیوه‌ای ارزشمند گرامی داشتند.

حدود صد نفر از دانش‌آموزان مرحوم معلمی که هیچ‌یک مکلف نبودند، در حرکتی جمعی، یک روز را به ‌یاد او روزه گرفتند و ثواب آن را به روح معلم عزیزشان تقدیم کردند.

با تعدادی از آن‌ها در کنار سفره افطاری که از سوی خانواده آقای معلمی به پاس این حرکت بچه‌ها در مدرسه پهن شده بود، دراین‌باره گفت‌و‌گو کرده‌ایم که می‌خوانید.

 

هدیه‌ای ارزشمند در شأن یک معلم خوب

متین بنی‌اسدی، از دانش‌آموزان مرحوم معلمی، ۱۴ سال دارد و در این حرکت جمعی شرکت کرده است. می‌گوید: آقای معلمی در برابر دانش‌آموزان بسیار صبور و دلسوز بودند.

ما نوجوان بودیم و پرتحرک، اما ایشان همیشه با صبر، احترام و مهربانی با ما برخورد می‌کرد. او ادامه می‌دهد: آقای معلمی در پایه‌های هفتم و هشتم تنها دلیل علاقه‌مندی و پیشرفت ما در قرآن بود.

متین درباره منشأ این حرکت جمعی توضیح می‌دهد: با کمک آقای دامن‌پاک، برنامه‌ای چیدیم که در ایامی مبارک، به روح معلم فقیدمان هدیه‌ای ارزشمند در شأن یک معلم خوب اهدا کنیم و ادای احترامی کرده باشیم.

از آنجا که روزه ثواب بسیاری دارد و می‌توانستیم هم‌زمان انجامش دهیم، این عمل نیک انتخاب شد.

 

زنجیره ثواب برای بزرگداشت مقام معلم

مهدی عاشوری نیز که پایه هشتم است و در پایه هفتم حضور در کلاس آقای معلمی را تجربه کرده است می‌گوید: فقط یک جلسه ایشان را حضوری دیدم و طرحی پیشنهاد دادم که روزی دو صفحه قرآن بخوانیم و تا پایان سال ختم شود.

خاطرم هست آقای معلمی در این راه خیلی ما را تشویق و همراهی کرد. هم‌چنین پیگیری کرد که کار را به انتها برسانیم. او ادامه می‌دهد: پس از فوت آقای معلمی، خیلی غمگین شده بودم و یادآوری خاطراتی که با ایشان داشتم قلبم را فشرده می‌کرد.

مدارس که آغاز شد، جای ایشان را بسیار خالی می‌دیدیم و از اینکه دیگر آقای معلمی بین ما حضور ندارد حس بدی داشتیم. اما آقای دامن‌پاک توانست به ما آرامش دهد.

او می‌گوید: امیدوارم این زنجیره ثواب به‌عنوان روشی برای تجلیل از مقام معلمانی که امروز میان ما نیستند ادامه یابد.


متأثر از منش یک معلم خوب

سجاد اسماعیل‌پور هم پایه نهم است و پایه‌های هفتم و هشتم با ایشان کلاس داشته است می‌گوید: از آقای معلمی جز مهربانی و دل‌سوزی به یاد نمی‌آورم.

وی می‌گوید: جایگاه و مقام معلم چه در قبال رشد فردی و شخصی دانش‌آموزان چه در ساحت اجتماعی، بسیار والا و مهم است و می‌تواند بر عملکرد، اعتقادات و افکار دانش‌آموزان اثرگذار باشد.

نمونه این تأثیر را امروز می‌بینیم که بچه‌های غیرمکلف متأثر از منش یک معلم خوب، چنین فعالیتی را در بزرگداشت وی انجام دادند. سجاد عقیده دارد: معلمی که بتواند بیشتر با دانش‌آموزان حس و ادراک انسانی ایجاد کند خاطره ماندگارتری در ذهن آن‎ها از خود به جا می‌گذارد.

 

گزارشی زیبا از روز معلم | بهترین هدیه برای معلمم

 

یادگاری یک معلم فقید

در پایان، بانو نجفی‌ثانی، همسر مرحوم معلم فقید حاج مهدی معلمی، درباره این معلم بزرگوار می‌گوید: ایشان ۳۳ سال سابقه تدریس داشت، ابتدا به‌عنوان معلم زبان انگلیسی، سپس با توجه به انس و علاقه‌ای که به قرآن داشت، به تدریس قرآن پرداخت.

او درباره دلیل حرکت ارزشمند دانش‌آموزان همسرش اعتقاد دارد: اخلاصی که در عمل آقای معلمی بود و رابطه صمیمانه‌ای که با دانش‌آموزانش داشت سبب شده است پس از چند ماه از فوت او، آن‌ها این حرکت مخلصانه و مبتکرانه را انجام دهند که برای ما هم خیلی غیرمنتظره بود.

به همین دلیل، دوست داشتیم به‌ شکلی قدردانی‌مان را به بچه‌ها ابراز و در این ثواب شریک شویم. کمترین کار این بود که افطاری در خدمتشان باشیم و یک جلد قرآن برای هرکدام از بچه‌ها هدیه تهیه کردیم که به یاد معلمشان تقدیم کنیم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.